menu 0

Tak a teď trochu intimně


Jak regenerovat nejcitlivější části těla po porodu, při každodenním shonu v domácnosti

Jistě jste po porodu samy na sobě pozorovaly nemilé změny. Svalstvo pánevního dna to prostě a jednoduše odpískalo. Je jedno, zda jste rodily vaginálně či císařským řezem. V obou případech jsou svaly pánevního dna povolené, ochablé. Dno pánve je velmi složitá vrstva svalů, která byla v těhotenství značně namáhána a při porodu v ní vznikly trhlinky.

Po neoperačním porodu se pochva vrací do původního stavu za 3 týdny, zůstává však méně pružná, její povrch je vyhlazenější a stěny pochvy se mírně sníží. Po porodu se zmenšuje prokrvení vnějších rodidel, postupně mizí jejich prosáknutí a pigmentace (tmavší zbarvení), případné křečové žíly se zmenší nebo celkem vymizí.

Svaly pánevního dna získávají svůj tvar a postupně se vracejí do původní polohy. Vrací se jí opět elasticita a tonus přímých svalů, trvá to přibližně 6–7 týdnů. Napínání břišní stěny v těhotenství může způsobit drobné trhlinky elastických vláken, tzv. strie, které mohou přetrvávat a postupně zešednout. Pokud nechcete v budoucnosti trpět inkontinencí, mít nepříjemné pocity při sexu, a mnoho jiných nepříjemných následků, je třeba vzít věci do vlastních rukou. Posílením svalů pánevního dna můžete předejít nejen inkontinenci, napomoci kontrole držení bříška, prožít lepší sexuální život.

Způsobů, jak posílit pánevní dno, je více. Můžete procvičovat tzv. Kegelovy cviky. Kegelovy cviky lze nacvičovat buď přímo při močení nebo mimo něj. Nacvičování spočívá v  zatínání svalstva. Při důsledném cvičení by měly být nacvičovány přibližně třikrát denně, v intervalu třiceti až čtyřiceti stahů a povolení. Ze začátku by mělo jít o krátké stahy a postupem času se jejich délka může prodlužovat až na deset sekund. Všechny by měly být prováděny v krátkém rozmezí. Dejte si pozor, abyste při cvičení nezatínala svaly podbřišku, stehen nebo hýždí. Stejně tak se soustřeďte na klidné a pravidelné dýchání. Nezadržujte při cvičení dech. Čím déle budete cviky provádět, tím lehčí a přirozenější vám budou připadat.

Chcete-li zjistit, jak jste na tom, strčte si do pochvy prst a zkuste jej stisknout, jakoby obejmout. Přitom byste měla cítit, jak se vagina zužuje i jak se pánevní dno posunuje o kousek nahoru. Jakmile svaly uvolníte, pánevní dno poklesne do výchozí pozice.

Jak ale cvičit, když se staráte o miminko, domácnost a nemáte ani chvilku pro sebe?
Doporučím vám několik tipů:
Prvním z nich je používání menstruačního kalíšku, venušiných kuliček, nebo skvělým vynálezem – vaginální činkou. Všechny tyto věci můžete pohodlně používat během dne, během kojení, starání se o děti, domácnost, při vaření. Menstruační kalíšek (jak už název napovídá) využijete i během menstruace k zachycení krve, místo vložek a tampónů. Venušiny kuličky pak při hrátkách s partnerem a ani vaginální činka není velká investice.

Menstruační kalíšky se po zavedení neprostupně zformují proti poševním stěnám, což umožňuje, aby krev neprotekla ven. Při vyndavání odlepíme jednu stěnu a kalíšek samotný musíme “vytlačit” a právě tím zapojujeme svaly pánevního dna.

Podstatou vaginálních kuliček jsou obvykle dvě duté plastové kuličky o průměru od 2,5 do 3,5 cm, které jsou spojeny. V těchto kuličkách se nacházejí menší a těžší, většinou kovové kuličky. Pohybem se malé kuličky uvnitř rozhoupou a přenášejí vibrace na plastové kuličky. Toto jemné chvění stimuluje poševní svaly a zajišťuje jejich prokrvení. K samotnému posílení však dochází snahou ženy zadržet kuličky v pochvě.

Stejně je tomu tak i vaginální činky, která je ale těžší a nemá vevnitř žádný jiný předmět. Kovové kuličky mohou mít různou hmotnost (20 – 40g), činka jako taková váží od 50 gramů výš. S větší hmotností je nutné více stáhnout poševní svaly a cvičení se stává těžší. Je to tedy jednoduchý a nenáročný způsob “posilování” poševních svalů.

Posilování ztížíme a zintenzivníme, pokud budeme mít kuličky zavedené i během normální denní činnosti. Nejtěžší je to během pohybu. Vaginální kuličky můžeme nosit celý den i používat při sportu. Vhodnou sportovní aktivitou může být běh, jízda na kole či koni, aerobik nebo tanec. Kuličky pořídíte nejen v sexshopu ale i lékárně od 100 do 2000 Korun, činku od 300 do 1000 Korun.

Moje rada – nejdřív pořiďte lehčí kuličky nebo činku. A posilujte v klidu – v leže, sedě, ve stoje, poté zkuste chůzi, nakonec běh s těžkými činkami. Nejnáročnější je pak skákání.

Moje zkušenosti – už před porodem jsem používala kalíšek, ted po porodu ještě nemenstruuju, tak jsem pořídila vaginální činku (pro začátečníky – 55 gramů těžkou). Je voděodolná, snad se udržuje. Zavádění není nepříjemné, ale udržení není snadné.

Posilovat jsem začala půl roku po porodu (po přirozeném porodu), dřív nějak nebyl čas :-D První týdny byly krušné, ale poddá se to. Nebojte. Po pár týdnech jsem dokonce objednala i těžší činku pro pokročilé (ta má 140g). Hurá!